Sportcentrum Impuls werkt samen met voedingscoach en gewichtsconsulente Aletta Tingen van Fit in evenwicht. Aletta heeft een verfrissende kijk op gezonde voeding! 

Overgewicht komt steeds vaker voor in Nederland. De kans op diverse ziekten neemt hierdoor sterk toe. Gezonde voeding, beweging én ontspanning dragen bij aan een beter levenskwaliteit. Wil je graag weten of Fit in evenwicht wat voor je kan betekenen, meld je aan bij de balie van Sportcentrum Impuls, of vul je gegevens in op de contactpagina van mijn website voor een vrijblijvend advies!

 

Sport en je gezondheid : Waarom is sporten goed?

Je weet waarschijnlijk al wel dat lichaamsbeweging goed voor je is, maar weet je wel hoe goed het precies is? Lichaamsbeweging kan alles verbeteren, van een beter humeur tot een gezonder leven, kom erachter hoe sporten je leven kan verbeteren. 

Wil jij je beter voelen, meer energie hebben en misschien zelfs langer leven? Dan hoef je niet veel verder te kijken dan actief bezig zijn. De gezondheidsvoordelen van regelmatige lichaamsbeweging en fysiek bezig blijven zijn moeilijk te negeren. En de voordelen van lichaamsbeweging zijn voor bijna iedereen toegankelijk, ongeacht leeftijd, geslacht of uithoudingsvermogen. Heb je nog meer redenen nodig om te beginnen met sporten? Bekijk dan deze zes redenen waarom genoeg bewegen je leven kan verbeteren.

Gezondheidsvoordelen sporten / lichamelijk bewegen

Reden 1 – Lichaamsbeweging houdt het gewicht op pijl

Genoeg bewegen kan gewichtstoename helpen voorkomen en kan ook helpen bij gewichtsverlies. Tijdens het sporten verbrandt je calorieën. Hoe intensiever je bezig bent, hoe meer calorieën je verbrandt. Het is helemaal niet nodig om hele uren van de dag vrij te houden om de gezondheid op peil te houden of om gewicht te kunnen verliezen. Als je echt geen tijd hebt om te gaan sporten dan kun je ook gewoon fysiek bezig zijn, neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift.

Reden 2 – Lichaamsbeweging bestrijdt gezondheidsproblemen en ziekten

Maak jij je druk over hart- en vaatziekten? Hoop je een te hoge bloeddruk te kunnen voorkomen? Het maakt niet uit wat je huidige gewicht is, actief bezig zijn verhoogt de high-densitylipoproteïne (HDL), oftewel het "goede" cholesterol en vermindert ongezonde triglyceriden (slechte cholesterol). Hierdoor kan het bloed gemakkelijker door het lichaam stromen en dat vermindert het risico op hart-en vaatziekten. Regelmatige lichaamsbeweging helpt een breed scala aan gezondheidsproblemen te voorkomen waaronder de kans op een beroerte, diabetes type 2, depressie, bepaalde vormen van kanker, artritis en nog veel meer.

Reden 3 – Lichaamsbeweging verbetert het humeur

Heb je een emotionele opkikker nodig? Misschien moet je wat stoom afblazen na een stressvolle dag…. Een half uurtje in de sportschool bezig zijn of een stevige wandeling van 30 minuten maken kan hierbij helpen. Lichaamsbeweging stimuleert verschillende chemicaliën in de hersenen die de sporter gelukkiger maken en helpen ontspannen. Daarnaast worden mensen die regelmatig sporten ook positiever over hun eigen uiterlijk, dat kan het zelfvertrouwen stimuleren en het gevoel van eigenwaarde verbeteren.

Reden 4 – Lichaamsbeweging geeft energie

Raak je al buiten adem door de boodschappen te doen of als je bezig bent met het huishouden? Regelmatige lichamelijke activiteit kan de spierkracht verbeteren en het uithoudingsvermogen sterk vergroten. Lichaamsbeweging en fysieke bezig zijn zorgen ervoor dat zowel zuurstof als voedingsstoffen naar onze spierweefsels worden gebracht en helpen het cardiovasculaire systeem efficiënter te werken. Wanneer je hart en longen efficiënter werken heb je meer energie over om de gewone dagelijkse dingen te doen.

Reden 5 – Lichaamsbeweging stimuleert beter slapen

Heb jij moeite om in slaap te vallen? Heb je misschien moeite om in slaap te blijven? Regelmatig bewegen kan iemand helpen sneller in slaap vallen en helpt iemand ook dieper te slapen. Het enige wat je niet moet doen is vlak voor het slapen weer gaan sporten, anders is het mogelijk dat je teveel energie over hebt om in slaap te vallen.

Reden 6 – Lichaamsbeweging kan leuk zijn

Lichaamsbeweging en fysiek bezig blijven zijn leuke wijzen om de tijd door te brengen. Het geeft je de kans om te ontspannen, te genieten van de buitenlucht of gewoon bezig zijn met iets wat je gelukkig maakt. Lichaamsbeweging kan mensen ook helpen om samen met de familie of vrienden iets te doen in een leuke, sociale omgeving. Ga de wandelpaden niet uit de weg of meldt je aan bij een voetbalteam. Zoek iets waarvan je kunt genieten en begin gewoon. 

Kaart
Opbellen
E-mail
Info